Pages

Pencipta pisau cukur Gillette

King Camp Gillette

King Camp Gillette, seorang usahawan dari Baltimore Seal Company, Amerika Syarikat, yang mempunyai idea membuat pisau cukur sekali pakai ini. Berkat penemuannya ini kaum Adam tidak perlu risau mengatasi masalah bulu yang tumbuh secara “liar” di sekitar tubuh kita.

King Camp Gillette, lahir 5 Januari 1855 di sebuah kota kecil Fond du Lac, Wisconsin, Amerika Syarikat. Semasa hidupnya, ia dibesarkan oleh keluarga yang berada. Ayahnya adalah seorang ahli dalam bidang penciptaan, manakala ibunya ahli di bidang masakan. Saat King berusia empat tahun, keluarganya berhijrah ke Chicago, Illinois, tempat ayahnya memulakan perniagaan baru.
 
Pada tahun 1871 perniagaan ayahnya musnah akibat kebakaran besar yang juga menghancurkan sebagian kota Chicago. Untuk menghilangkan trauma atas bencana itu, King dan keluarganya pindah ke New York City, mengikuti jejak ayahnya yang beralih ke bidang agen hak paten. Meskipun keluarganya tergolong orang berada, King tidak berminat untuk melanjutkan sekolah. Minat untuk menjadi inovator begitu kuat. Saat itulah, King mulai berinspirasi untuk menciptakan sesuatu. Pada usianya 18 tahun, King memutuskan bekerja sebagai salesman. Namun, ia tak pernah lupa untuk selalu mencipta sesuatu yang baru.

Dalam kehidupannya, King seorang yang antikapitalis. Pada usia 39 beliau menulis The Human Drift, yang menyatakan bahawa persaingan adalah akar kepada segala kejahatan. Karya intelektualnya ini berinspirasi daripada ibunya yang telah lebih dulu menerbitkan buku resepi terkenal, "White House Cookbook", buku itu masih terus diulang cetak hingga 100 tahun kemudian.